بیمه باربری و بارنامه اتوبار چیست؟

صدور بارنامه و بیمه باربری یکی از مهمترین خدمات شرکتهای اتوبار تهران است. باربری و خدمات اسباب کشی تهران، پیش نیازهایی دارد یکی از آنها صدور بیمه باربری و بارنامه اتوبار است. 
دنیای امروز جهان ارتباطات و حمل و نقل است. از حمل کالا تا حمل بار و اثاثیه در کوچه و خیابان ها و حتی جاده ها. به همین جهت با توجه به افزایش تبادل انواع محموله ها در هر روز در سراسر جهان، مسئله ایمنی بار نیز بسیار مهم است. 

به همین جهت امروزه بیمه باربری یکی از الزامات خدمات اسباب کشی و اتوبار در تهران و یا شهرستان هاست. به این ترتیب افراد حقیقی یا حقوقی که اموال و دارایی های خود را جهت حمل بار در اختیار شرکتهای باربری قرار می دهند، می توانند با بیمه باربری و بارنامه در صورتی که در طول مسیر حمل بار هر گونه خسارت ببار بیاید، ادعای خسارت کرده و هزینه خسارت های وارد شده را از شرکت باربری طلب کنند. 


آسیب ها و خسارت های احتمالی در باربری:

بنا به دلایل متعدد در طول حمل بار و ارسال بسته ها از نقطه ای به نقطه ای دیگر (در داخل و یا خارج از کشور) توسط افراد ناوارد و غیر حرفه ای در زمینه باربری و خدمات اتوبار، ممکن است هر نوع خسارت به وسایل و یا اثاثیه مشتریان وارد شود. اگر بخواهیم در حالت کلی تعدادی از این احتمالات نام ببریم، عبارتند از: 

گم شدن جعبه ها و یا کارتن های حاوی وسایل و لوازم مشتریان
آتش سوزی
شکستن وسایل و لوازم شکستنی
خیس شدن اثاثیه 
خراب شدن وسایل بر اثر آب و رطوبت (در مسافت های طولانی باربری)
غرق شدن وسایل در آب های اقیانوس یا دریاها (در باربری دریایی)


بیمه باربری و بارنامه اتوبار


بیمه گر و بیمه گذار در باربری: 

بیمه گر و بیمه شونده یا بیمه گذار دو طرف قرارداد بیمه اتوبار و حمل بار هستند. به این ترتیب که بیمه گذار - که می تواند شخصی حقیقی یا حقوقی باشد - با پرداخت هزینه ای، درخواست صدور بیمه باربری می کند. در مقابل بیمه گر - که معمولا شخص حقوقی است - در ازای دریافت مبلغی در قرارداد بیمه اتوبار، نعهد می کند که سلامت بار و محموله را تضمین کند و چنانچه خسارتی وارد شود، در صدد جبران و یا پرداخت کل هزینه جبرانی آن باشد. 


انواع بیمه باربری:

در دسته بندی ها و طبقه بندی ها می توان بیمه های حمل بار را به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد:

بیمه باربری داخلی
بیمه باربری بین المللی

همانطور که از نام این دو نوع بیمه مشخص است نوع اول مربوط به حمل و نقل بار در داخل کشور است (از جمله بیمه اتوبار تهران) ولی نوع دوم که مربوط به امور حمل بار بین ایران و کشورهای دیگر است، خود شامل دو نوع دیگر می شود:

بیمه باربری واردات
بیمه باربری صادرات
بیمه ترانزیت

که دو حالت اول، هر دو مربوط به شرکتهایی می شوند که در زمینه حمل و نقل کالاها و اجناس صادرات و واردات و یا خدماتی مانند فریت بار و کارگو - برای مسافران و یا تجاری که قصد ارسال وسایل و یا اجناس خود به کشورهای دیگر را دارند - شامل می شود. اما بیمه ترانزیت بار مربوط به زمانی است که کالاها و اجناسی از کشوری در خارج از ایران به مقصد کشوری دیگر - غیر از ایران - ارسال می شود ولی بخشی از مسیر از خاک ایران عبور می کند. (برای مثال حمل بار زمینی از ترکیه به ایران و سپس به پاکستان) 


بارنامه و بیمه اتوبار


مسیرهای حمل بار و کالا:

یکی از نکات مهم بیمه حمل و نقل این است که نوع مسیر ترانزیت چگونه است:

حمل بار زمینی
حمل بار هوایی
حمل بار دریایی

بیمه اتوبار در واقع مربوط به بیمه باربری زمینی است. اما دو نوع دیگر شامل ارسال انواع بار از جمله اثاثیه مسافران و همچنین محموله های بازرگانی تجار می شود.

مقالات